פרסומות הן הזדמנות נפלאה לשיחה

לדוג הזדמנויות

מישהו רנדומלי באיזה משרד פרסום רנדומלי החליט שהשלט הזה הוא שלט פרסום ראוי, הומור בגבול הטעם הטוב.
ועכשיו הוא פה במרחב הציבורי של כולנו
ולנו יש את הבחירה האם להתייחס אל השלט או להתעלם
או במילים אחרות: המרחב הציבורי מזמן לנו הרבה הזדמנויות לשיח. לפעמים ממקום חיובי ולפעמים ממקום שלילי. לפעמים אפשר להתנגד ולהלחם בזה ולפעמים אפשר להשתמש בזה. ולפעמים אפשר גם וגם.
כך או כך – כמו שאני קוראת לזה "לדוג הזדמנויות".

למה זה חשוב?

פרסומות (בטלויזיה, ברדיו, בטיקטוק, באינסטוש, בקניון, ברחוב, על אריזות מזון…) יכולים להפוך להזדמנות נפלאה:
  • לסמן לילדים שלנו שאפשר לדבר ולשאול אותנו הכל
  • שאנחנו פתוחים ולא חוששים לדבר. גם על נושאים מורכבים.
  • לשמוע וללמוד את הדעה שלהם / שלנו
  • לדייק את המסרים ההוריים שלנו

לפני התגובה – תעצרו רגע: 

– מה הגיל של הילד.ה שלי?
אולי בכלל הכי ייטיב איתו שאני אתעלם כי להסביר לו את המסרים יהיה מורכב יותר. אולי אני צריכה שהמסרים יהיו ממש פשוטים ואולי בכלל אני צריכה פה לשלוף סופר חשיבה ביקורתית.
– מה הפניות שלי כרגע להתייחס לזה?
כי אם אני עצבנית, עסוק, מבולבל, טרודה – אולי זה לא הזמן (והכל טוב. אפשר גם אח"כ)
– מה הייתי רוצה ללמד אותו/אותה באמצעות התשובה שלי?
שזה במילים אחרות לדייק את העמדות, הערכים והמסרים שלך בהקשר של התמונה. לשאול את עצמך איזה מסר חשוב לך להעביר ברגע הזה?

עכשיו חשוב להגיד – זה ממש לא חייב להיות ברמת החפירה הכבדה.
זאת יכולה להיות גם פשוט איזו אמירה קצרה בלי דיאלוג בכלל, מין משהו אגבי כזה. זאת יכולה להיות הפניית תשומת הלב הכי בקטנה וזה גם יכול להיות הזמנה לדיון ביקורתית.

וכמו שאני תמיד אומרת – לא חובה לענות או להתייחס מיד – אפשר גם להגיב אח"כ בסגנון של :" קלטת את השלט שהיה ברחוב עם ההמבורגר? וואי אני לא מפסיק לחשוב עליו / רציתי להגיד לך עליו משהו…"

ואם הן לא שמו לב – אז אפשר להפנות את תשומת לבם. ללמד אותם כן לשים לב.

 

הנה כמה אפשרויות לשיחה 

תבחרו מתוכם מה שמתאים לכם

 (להורות שלך, לרגע הספציפי, לילד.ה שלך):


1. לדעתי זאת פרסומת שמכוונת למבוגרים והאמת שפחות מתאים לי להסביר לך עכשיו את המשמעות שלה. אני רוצה רגע לחשוב מה אני אומר לך. אבל בגדול אני רק אגיד שפחות התחברתי אליה. בעיני זאת פרסומת שפחות מתאימה למרחב הציבורי.
למה?
כי במרחב הציבורי נמצאים כל מיני א.נשים בכל מיני גילים וזאת פרסומת שממש רומזת וקשורה לעולם של מיניות מבוגרים.

2. האמת שאני לא בטוחה שהבנתי את כל המסרים אבל בגדול יש פה כאילו מסר כפול כזה. רמיזה על יחסי מין בין גברים לנשים. הגומי רומז על קונדום שהוא אמצעי מניעה שמונע גם הריון. והלגמור רומז על עוררות מינית מאוד גבוהה שבד"כ אחריה תהיה שפיכה של זרע שיכול להכניס אישה להריון. אז הם כאילו רומזים שההמבורגר יהיה כל כך טעים שכאילו תצא שפיכה ולכן כדאי להשתמש בגומי יעני בקונדום.

3. איזה כיף ששאלת! בעיני זאת בדיחה. שבעיקר פונה לגברים שמקיימים מגע מיני עם נשים. הבדיחה הזאת מתעלמת שכדאי להשתמש בקונדום גם כדי למנוע מחלות מין וכאילו רומזת על הימנעות מהריון שיגרם בעקבות שפיכה של זרע בעקבות עוררות מינית גבוהה. הוא כאילו לא יוכל להתאפק מלאכול את ההמבורגר…כמו הקושי להתאפק במיניות. לכאורה.

4. תראי, פרסומות מנסות למשום לנו את העין ולגרום לנו לקנות מוצרים. אז אני חושבת שהפרסומת הזו מכוונת בעיקר לאנשים מבוגרים ואולי אפילו באופן יותר ספציפי לגברים. כנראה שזה קהל היעד של המסעדה הזאת. יש שם מעין בדיחה כפולה שצוחקת על זה שהמבורגר הולך להיות כל כך טוב שכדאי להשתמש בגומי כמו שמגע מיני הוא כל כך נעים אז הגבר יכול לשפוך ואז אם יש רצון למנוע הריון אז כדאי להשתמש בקונדום.

5. וואלה שאלה טובה. נראה לי שיש כאן רמיזה מינית… זה כאילו שלט שפונה למבוגרים עם הומור שפונה למבוגרים. אני מניח שהגומי מתייחס לקונדום והגמירה לשפיכה גברית.

6. שמת לב לשלט פרסומת הזה? מה דעתך עליו? למי הוא מכוון?

7. שמת לב לשלט פרסומת ההוא? רציתי להגיד לך מה חשבתי עליו…


אני אשתף שהמסעדה כתבה בעיתון מקומי של חיפה שזה היה בהומור. ואני כאן להזכיר שגם להומור יש גבולות. ואולי אולי אולי קצת חצינו את הגבול כאן.
מה דעתכם?

רוצה לקבל רעיונות נוספים להזדמיונות לשיחה? ממליצה להציץ כאן

נהנתם מהמאמר ? כאן משתפים :)

מאמרים נוספים

חיפשת תוכן מיוחד? הגעת למקום הנכון!

— הרשמה לניוזלטר שלי —

רוצה לקבל ממני תוכן מעולה ישירות למייל שלך?