הפרדה מגדרית בסדנאות חינוך מיני או לא הפרדה מגדרית ???
זאת השאלה…
אז לפני שתגידו ישר – כן או לא
שניה
כי פשוט… זה מורכב….
והתשובה תלויה בכל מיני גורמים והבטים שאולי כדאי לשקול אותם לפני שמקבלות.ים החלטה לכאן או לכאן… לפני שרצות.ים קדימה עם תשובה אחת נכונה.
וגם כמו כל דבר בחינוך ובמיניות -כדאי לבחון את נקודת המבט שלנו מחדש ככה…מדי פעם….
אז מה כדאי לבחון/לשאול את עצמינו לפני שמחליטיםות? (אלא ההצעות שלי -מוזמנות.ים להוסיף את שלכםן)
- האם ההפרדה המגדרית תתמוך במטרה ובפעילות או לא? לדוגמא – אם ההפרדה המגדרית תייצר תחושת ביטחון (אז אולי כן להפריד), אם הערבוב המגדרי יעמיק את הדיון ויאפשר לכל המגדרים לשמוע כל מיני תשובות (אז אולי לא להפריד). האם לי כמנחה יהיה נינוח יותר מול הקבוצה להעלות את הנושא הספציפי הזה…. האם אני מפריד.ה מתוך חשש ופחד שלי? מתוך טאבו חברתי? מתוך נוחות ולא נינוחות? האם ההפרדה היא על אוטומט כי ככה אנחנו עושות.ים כבר שניייים? וכו'…
- הפרדה מגדרית היא עניין רגיש בקרב זהויות שאינן בינאריות או בקרב אלו שזהותן המגדרית אינה תואמת את המין שלהםן. ולפעמים הילדיםות האלו עדין בארון… ואז לשים אותם בהפרדה מגדרית שקבענו לאיזה קבוצה הםן שייכיםות זה יכול להכניס אותם לתוך משבר רגשי קשוח מאוד….ובואו נגיד…. שהם כנראה ממילא במצב רגשי רגיש ומורכב… ואם זהותםן גלויה אז האם צריך לייצר על זה שיח בכיתה או שזה חלק מהמציאות הנורמטיבית ואין צורך להדהד את זה פתאום? אין לי תשובה אחת – זה תלוי. זה מורכב. (סתם הצעה קטנה -כשאני מציעה סדנה בהפרדה מגדרית אני תמיד מוסיפה כוכבית בלשון הבאה: "במידה ובאחת הכיתות יש גיוון מגדרי (טרנס.ית, א.בינארי וכו') – יש לעדכן מראש ואנו נכוון ונתאים את החלוקה לצרכים הספציפיי בשיח משותף").
- מאפייני גיל ותרבות – מה ההרגל התרבותי של הקבוצה? אם הםן רגיליםות להיות בהפרדה, להתחנך בהפרדה, לתקשר בהפרדה – אז לא בטוח שסדנאות חנ"מ יהיו המקומות המתאימים לייצר ערבוב. ומצד שני אם מדובר על קבוצה חברתית מגובשת שרגילה לתקשר ולהיות ביחד אולי לא נכון יהיה להפריד… ומצד שלישי אם הםו בכיתה ז' או מתחת -אז אולי זה נכון? ומצד חמישי גם אם ההרגל הוא להתחנך בהפרדה אולי כיתה י' זה כבר זמן לערבב?
איך נדע מה "נכון"?
נחשוב את זה שניה, נתייעץ עם הדמות החינוכית הקבועה או עם דמויות חינוכיות נוספות, נדבר על זה בקול רם ו…גם…נשאל את הבטן שלנו – מה היא מספרת…?
המציאות שלנו מעורבת מגדרית ואולי חלק "מהמטרת על" של סדנאות ושיעורי החינוך המיני היא ללמד ולחנך לשיח על מיניות בתוך המציאות הקיימת…?
נגיד – ללמוד שאפשר לתקשר ולדבר על נושאים מורכבים (גם שיש במרחב כל מיני זהויות מגדריות…כמו במיניות), ללמוד שיש מגוון של דעות, מחשבות, סגנונות ואמירות (גם שיש במרחב כל מיני זהויות מגדריות…כמו במיניות), ללמוד שהמגדר שלך לא אומר שאת.ה אמור.ה לחשוב/להתנהג/לדבר בצורה מסויימת, ללמוד שיש סיטואציות שנינוחות לי יותר רק עם מגדר אחד, וזה ממש ממש סבבה!, ללמוד שיש סיטואציות שבהן לא מתאים לי לשתף/לפתוח/לדבר ומה הופך את הסיטואציות האלו לפחות בטוחות עבורי (ו…כן, זה לא בהכרח קשור למגדרים הנוספים שיש במרחב…כמו במיניות….)
ואם כל השיח המופלא הזה יתקיים בתוך סביבה לא בטוחה (שזה יכול להיות קשור להפרדה או לאי הפרדה המגדרית אבל לא בהכרח…) – אז…. זה לא יהיה שיח חיובי על מיניות….
ולכן…זה מורכב.
וזה תהליך.
וזה חלק מיצירת הסטינג של הסדנא.
וההצעה שלי היא לחשוב את התהליך, להיות ברגישות לכל בחירה והחלטה לכאן ולכאן.
ולא לפחד לערער החלטות, הרגלים או "צורת התנהלות" ספציפית ממש.
למערכי פעילות עם הכיתה / קבוצה שלך שהכנתי ואני משתפת באהבה – אפשר ללחוץ פה !